1. SINIF 1. DÖNEM

  • AKTS: 5 KREDİ
  • KOD: İLH1005
  • TOPLAM ÜNİTE: 10
  • KATALOG İÇERİĞİ: Sanat; Erken Dönem İslam Mimarisi; Türk İslam Mimarisi; Osmanlı Mimarisi; Osmanlı Mimarisinde Yapı Türler; Osmanlı Mimarisinde Mimari Dönemler; Hat Sanatı; Tezhip Sanatı; Minyatür Sanatı; Cilt ve Ebru Sanatı; Türk Çini Sanatı; Türk Din Musikisi.

VİZE (ARA SINAV) SORUMLULUK ÜNİTELERİ
Hafta 1: Sanat: Tanımı; Sanatın Doğuşu ve Gelişmesi; Fert ve Toplum.
Hafta 2: Erken Dönem İslam Mimarisi: Emevi Devri Mimarisi; Abbasi Devri Mimarisi; İspanya ve Mağrip Sanatı; Mısır'da Erken İslam Mimarisi.
Hafta 3: Türk İslam Mimarisi: Karahanlılar Devri Mimarisi; Gazneliler Devri Mimarisi; Büyük Selçuklular Devri Mimarisi ve Etkileri; Timurlu Devri Mimarisi; Safevi Devri Mimarisi; Hindistan'da Türk Mimarisi; Mısır'da Türk Memlükleri Mimarisi; Artuklu Mimarisi; Danişmendli Mimarisi; Mengücüklü Mimarisi; Türkiye Selçukluları Mimarisi; Anadolu'da 14.Yy Beylikleri Mimarisi.
Hafta 4: Osmanlı Mimarisi: Mimarlık Teşkilatı; Malzeme-Teknik ve Süsleme.
Hafta 5: Osmanlı Mimarisinde Yapı Türleri: Külliyeler; Dini Yapılar, cami ve mescitler namazgahlar, tekke, zaviyeler ve dergahlar, türbe ve kabirler; Eğitim Yapıları, medreseler, darülkurra, darülhadis, darültıp ve mektepler; Sivil Yapılar, hastahane, darüşşifa, bimarhane, imaret, tabhane, su yapıları, bedesten arasta ve çarşılar, han ve kervansaraylar, köprüler, saraylar, köşk ve kasırlar, yalılar ve evler; Askeri Yapılar.
Hafta 6: Osmanlı Mimarisinde Mimari Dönemler: Bursa ve Edirne Dönemi; Klasik Dönem; Sinan Öncesi Klasik Dönem; Sinan Dönemi; Sinan Sonrası Klasik Dönem; Yabancı Etkiler Dönemi; Barok Dönemi; Türk Ampir (Art Nouveau) Dönemi; Milli Mimari- Türk Neoklasiği.
Hafta 7: Ara Sınav

FİNAL (DÖNEM SONU SINAVI) SORUMLULUK ÜNİTELERİ
Hafta 8: Hat Sanatı: İslam Öncesi Arap Yazısı; İslamiyet ve Yazı; Mevzun Hatların Ortaya Çıkışı; Yazıda Alfabe ve İmla Problemi; Aklam-ı Sittenin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi; Osmanlı Hat Ekolü; Aklam-ı Sitte Dışındaki Yazılar; Estetik; Hat Sanatının Kullanım Alanları.
Hafta 9: Tezhip Sanatı: Boya ve Malzemeler; Motifler; Tezhip Çeşitleri; Tezhip Sanatının Kullanıldığı Yerler; Tezhip Sanatında Üsluplar.
Hafta 10: Minyatür Sanatı: Osmanlı Minyatür Sanatı ve Gelişim Evreleri, Yükseliş dönemi, Klasik Osmanlı üslubunun doğuşu, Klasik Osmanlı üslubunun çözülüşü.
Hafta 11: Cilt ve Ebru Sanatı: Bir Kitap Kabının Bölümleri; Kitap Ciltlenme Usulü; Kitap Kapları Üzerindeki Tezyini Uygulamalar; Cilt Sanatının Tarihi Seyri; Ebru: Alet ve malzemeler, Ebru kağıdının yapılması; Ebrunun kağıda geçirilmesi; Tarihteki Ebru Sanatkarları; Ebrunun Kullanım Sahaları.
Hafta 12: Türk Çini Sanatı: Tarihçe; Çini ve Seramik Yapımında Kullanılan Malzemeler, Hamur, Boya, Sır; Çini Teknikleri, Renkli sırlı tuğla, Düz çini ve çini mozaik, perdahlı, mertebani, sır üstü, sır altı, minai, renkli sır, mavi beyaz, çok renkli; Klasik Tarzda Sır altı Çini Yapım Safhaları; Çinin Bezemeleri ve Kullanım Alanları; Ahşap Sanatı; Maden Sanatı; Halı Sanatı; Taş İşçiliği.
Hafta 13: Türk Din Musikisi: Musikinin kaynağı, Musiki sanat din ilişkisi, İslam dünyasında musiki çalışmaları, Türk din musikisinin doğuşu ve önemi; Musiki Türleri, Cami musikisi, Tekke tasavvuf musikisi, cami ve tekke musikisinde ortak şekiller.
Hafta 14: Final Sınavı

Maggog Soru Bankası (Ünite 1 ~5)

VİZE SORU BANKASI: İslam Sanatları Tarihi Sınavı

ÇİFT SEÇENEKLİ CEVAPLARIMIZ OLABİLİR!

Çok şıklı tercih yapmanız gerekebilir. Hazırsak başlayalım.

Bismillahirrahmanirrahim

1 / 184

Aşağıdakilerden hangisinde bütün dinlerin ibadet ve ayinlerinde etkili bir şekilde yer alabilecek sanat çeşitleri bir arada verilmiştir?

2 / 184

İnsanın sanat eserine hayranlığı nereden kaynaklanır?

3 / 184

Aşağıdakilerden hangisi plastik sanatlar alanında eser vermiş sanatkârlardan biridir?

4 / 184

Bir sanatı yapmak için gerekli bilgi ve hünere sahip olan kimseye genelde ne ad verilir? (2 ŞIK SEÇ)

5 / 184

İlâhî sözleri sanat yoluyla daha etkileyici bir biçimde insanlara bildirdiği ve gönülleri uyardığı bilinen kişi aşağıdakilerden hangisi olabilir?

6 / 184

Sanatın doğuşunda ve estetik değer kazanmasında öne çıkan en önemli iki etken aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?

7 / 184

Osmanlı kültüründe din ve ahlak eğitiminde sanatın gücünü en üst seviyede kullanan ve büyük sanatkârlar yetiştiren müessese aşağıdakilerden hangisidir?

8 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı kültüründe Enderun Mektebi resmi mektepler ve üstatların evleri dışında güzel sanatlar akademisi konumunda sanat eğitimi yapılan yerlerdi?

9 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı kültüründe büyük sanatkârlar yetiştirmiş kurumlardan biridir?

10 / 184

Verilenlerden hangileri insanların sanattan anlamak ve zevk almak için sahip olması gereken değerlerden değildir?

11 / 184

Osmanlı kültüründe tasavvuf ahlâkı ile beraber sanat eğitimi yapan dinî kurum aşağıdakilerden hangisidir?

12 / 184

Güzel sanat ve sanatın mahiyetinden ve muhtelif sanatkârların tekniğinden bahseden ilim aşağıdakilerden hangisidir?

13 / 184

Aşağıdakilerden hangisi görsel (plastik) sanatlardan biridir?

14 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı sarayında aynı zamanda sanat eğitimi yapılan mekteptir?

15 / 184

Allah’ın buyruklarını sanat yoluyla daha etkileyici bir biçimde insanlara ulaştıran peygamber aşağıdakilerden hangisidir?

16 / 184

Aşağıdakilerden hangisinde sanat kelimesinin ilk dönemlerdeki tanımının içine giren sanat dalları bir arada ve doğru olarak verilmiştir?

17 / 184

Osmanlı toplumunda eğitim ve öğretim çağına gelmiş olan gençleri kötü alışkanlıklardan uzaklaştırmak için genelde temel eğitimin yanında hangi tür sanatların eğitimi de verilirdi?

18 / 184

Aşağıdakilerden hangisi fonetik sanatlar grubuna girer?

19 / 184

Aşağıdakilerden hangisi sanat eserlerinin doğuşunda ve üslup kazanmasında önde gelen etken ve kaynaktır?

20 / 184

Aşağıdakilerden hangisi sanatın yaradılışında onu besleyen dini kaynak örneklerindendir?

21 / 184

Şiir aşağıdaki sanat gruplarından hangisine aittir?

22 / 184

Aşağıdakilerden hangisi plastik (görsel) sanatlardan biri değildir ? (2 SEÇENEK SEÇ)

23 / 184

Aşağıdaki peygamberlerden hangisi sanatın büyüleyici etkisini kullanmıştır?

24 / 184

Aşağıdakilerden hangisi, plastik sanatlardan biri değildir?

25 / 184

İnsanların maddî ihtiyaçlarını karşılamak için el emeği ve becerisi ile yapılan ve sanat özelliği olmayan işe ne ad verilir?

26 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlılar döneminde sanat eğitimi yapılan ve sanatkâr yetiştiren kurumlardan biri değildir?

27 / 184

Sanatın mahiyeti sınıflandırılması ve sanat eserlerindeki güzelliği konu alan ve ilmi metotlarla inceleyen ilim aşağıdakilerden hangisidir?

28 / 184

Osmanlı kültüründe en üst seviyede sanat eğitimi veren resmi kurum aşağıdakilerden hangisidir?

29 / 184

Sanat özelliği olmayan, el emeği ve becerisi ile maddi ihtiyacını karşılayan kişiye ne ad verilir?

30 / 184

Sanat sözcüğünün Almanca'daki karşılığı nedir?

31 / 184

Aşağıdakilerden hangileri Arapça “sana’a” fiilinden türemiş sanat isminin anlamlarındandır?
I. El alışkanlığı ile yapılan iş
II. Ustalık
III. Hünerle yapmak
IV. Eser yaratmak

32 / 184

Sözlükte el alışkanlığıyla yapılan iş, ustalık, hünerle yapmak, eser yaratmak gibi anlamalara sahip olan kelime aşağıdakilerden hangisidir?

33 / 184

Aşağıdakilerden hangisi sanat eseri ortaya koyan sanatkarların genellikle kendi kültür çevresinin sanat anlayışına bağlı kalmasının sebebi olabilir?

34 / 184

Aşağıdakilerden hangisi sanat kelimesinin günümüzde Arapça karşılığıdır?

35 / 184

Güzellik ve sanat konularını birlikte ele alan ilme ne ad verilir?

36 / 184

Aşağıdaki motiflerden hangisi yarı üsluplaştırılmıştır?

37 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Nakkaşhane sorumlusuna verilen addır?

38 / 184

Hâtime tezhibi, yazma eserin neresinde bulunur?

39 / 184

Tezhip kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

40 / 184

Destesenk nedir?

41 / 184

Münhaninin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

42 / 184

Tezhip sanatında, temellük kitâbesi hangi sayfa bezemesinde bulunur? (Yazma eser tezhibinde, temellük kitâbesinin bulunduğu sayfa bezemesi aşağıdakilerden hangisidir?)

43 / 184

Kılkalem kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

44 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı devri Saray üslûbudur?

45 / 184

Bahçe çiçekleriyle hazırlanan üslûp aşağıdakilerden hangisidir?

46 / 184

Aşağıdakilerden hangisi tezyînî Türk motifi değildir?

47 / 184

Bir çiçeğin kuş bakışı görüntüsünün üslûplaştırılarak çizilmesiyle ortaya çıkan motif aşağıdakilerden hangisidir?

48 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Türk tezyin sanatında kullanılan motiflerden biri değildir?

49 / 184

Aşağıdakilerden hangisi mushaf güllerinden biri değildir?

50 / 184

Atâ yolu (pesend) üslûbunu bulan müzehhip aşağıdakilerden hangisidir?

51 / 184

I. Hacı Ali et-Tebrizi
II. Saz Yolu
III. Baba Nakkaş
IV. Ali Üsküdari
Yukarıdakilerden hangileri Osmanlı Devri saray üsluplarındandır?

52 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Kara Memi’nin özelliğidir?

53 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devri saray üsluplarından biri değildir?

54 / 184

Fatih Sultan Mehmet devrinde hazırlanan yazma eserlerde görülen tezhip ------- olarak tanınır.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?

55 / 184

Aşağıdakilerden hangisi tezhip çeşitleri içerisinde yer almaz? (2 ŞIK SEÇ)

56 / 184

Aşağıdakilerden hangisi durak çeşitlerinden biridir?

57 / 184

Baba Nakkaş üslûbu hangi devirde ortaya çıkmıştır?

58 / 184

Aşağıdakilerden hangisi tezhip boyası olarak kullanılan malzemelerden biri değildir?

59 / 184

Timur devri tezhibinin ikinci altın çağı, aşağıdaki hükümdarların hangisinin zamanındadır?

60 / 184

Topkapı Sarayı Müzesi Sünnet Odası'nın dış cephesinde kullanılan çinilerin üslûbu aşağıdakilerden hangisidir?

61 / 184

Ehl-i Hiref’in anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

62 / 184

Fatih devrinde Topkapı Sarayı'nda kurulan nakkaşhanenin ilk sernakkaşı aşağıdakilerden hangisidir?

63 / 184

Aşağıdakilerden hangisi tezhip sanatının kullanıldığı alanlardan biridir?

64 / 184

Tezhip sanatında “altın içinde altın” manasına gelen, iki renk veya tek renk altının mat ve parlak şekillerinin kullanılarak işlenmesiyle ortaya çıkan klasik tezhip tekniği aşağıdakilerden hangisidir?

65 / 184

Tezhip sanatının ana malzemesi nedir?

66 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Nakkaşhane’de yapılmaz?

67 / 184

Aşağıdaki motiflerden hangisi dini eserlerde kullanılmaz? Dini eserlerde kullanılan motiflerden biri değildir?

68 / 184

Tezhip sanatında iki renk veya tek renk altının mat ve parlak şekillerinin kullanılarak işlenmesiyle ortaya çıkan klasik tezhip tekniğine ne ad verilir?

69 / 184

I. Durak
II. Aşere
III. Hizib
IV. Secde
V. Hamse
Yukarıdakilerden hangileri mushaf güllerinden değildir?

70 / 184

Tezhip sanatının en parlak dönemi hangi yüzyılda yaşanmıştır?

71 / 184

Tezhip sanatının kullanıldığı yerlerden değildir?

72 / 184

Aşağıdakilerden hangisi yarı üslûplaştırılmış motiflerden biri değildir?

73 / 184

Sazyolu üslûbunun en belirgin özelliği hangisidir?

74 / 184

Her devirde sevilerek kullanılan motif türü aşağıdakilerden hangisidir?

75 / 184

Ulama (raport) desen özellikleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?

76 / 184

Mihrap önünde kubbeli cami planıyla merkezi planlı camii formunun ilk örnekleri olan Karahanlı Devri eserleri aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir?

77 / 184

Erken İslâm mimarisinin ilk türbesi aşağıdakilerden hangisidir?

78 / 184

Erken İslâm Mimarisi’nde ilk türbe yapısı aşağıdakilerden hangisidir? (Erken İslâm mimarisinin ilk türbesi?)

79 / 184

Kuzey Afrika ve İspanya ile Mısır’da, İslâm mimarisinin ilk döneminde inşa edilmiş olup, sivil mimaride de o coğrafyayı etkileyen en önemli yapı aşağıdakilerden hangisidir?

80 / 184

Erken İslam mimarisinde (İslâm Mimarisi’nde) ilk camilere örnek olan yapı aşağıdakilerden hangisidir?

81 / 184

Kubbetü’s-sahre’nin İslâm mimarisi içindeki yeri ve önemi nedir?

82 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Selçuklu türbe mimarisine örnektir?

83 / 184

Karahanlı mimarisinde merkezî planlı cami denemesi örneği aşağıdakilerden hangisidir?

84 / 184

Aşağıdakilerden hangisi emsalsiz taş işçiliği ve şahane ahşap minberiyle erken devir Anadolu Türk mimari örneği olarak sanat tarihinde oldukça önemli bir yer tutar?

85 / 184

Çoğu, Emeviler döneminde inşa edilen ilk camiler hangi tiptedir?

86 / 184

Şam Emeviyye Camii’nin inşası hangi Emevi hükümdarı döneminde tamamlanmıştır?

87 / 184

Aşağıdaki camilerden hangisi bütün kuzey Afrika’da cami modeli olarak esas alınmış, dini mimaride ve camilerde çeşitli şekillerde bu şema ve form uygulanmıştır?

88 / 184

661 yılında halifeliği alan ve ilk cami örnekleri arasında yer alan ordugah camileri inşa eden İslam devleti aşağıdakilerden hangisidir?

89 / 184

Malatya Ulucamii hangi Anadolu Selçuklu sultanı tarafından yaptırılmıştır?

90 / 184

İslâm sanatının ilk anıtsal yapısı olarak görülen Kubbetü’s-sahra’nın (Kubbetü’s-sahre’nin) bulunduğu şehir aşağıdakilerden hangisidir?

91 / 184

Özbekistan’daki en eski Karahanlı eseri aşağıdakilerden hangisidir?

92 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Mısır'da Türk Memlükleri'ne ait bir yapıdır?

93 / 184

Büyük Selçuklu devrinde başladığı kabul edilen medrese mimarisinin, Anadolu’daki en erken açık avlulu örneği aşağıdakilerden hangisidir?

94 / 184

Türkiye Selçukluları döneminin Ulu Camileri arasında, Büyük Selçuklu Mimarisi’nin malzeme ve plan etkilerinin görüldüğü en önemli yapı aşağıdakilerden hangisidir?

95 / 184

Selçuklu mimarisinin İran’da en önemli camilerinden biri, bütün mimari yenilikleri ve araştırmaları tek bir yapı içinde toplayan ------- Camii’dir. Bu küçük ölçekli cami yüzyıllarca Asya camilerinin planlarına öncülük etmiştir.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?

96 / 184

Sâmerrâ şehri hangi devlet tarafından kurulmuştur?

97 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Kubbetü’ssahre’nin yapımında temel olmuştur?

98 / 184

Tolunoğlu Camii’nin Mısır bölgesine getirdiği yeni mimari anlayış aşağıdakilerden hangisidir?

99 / 184

Selçuklu kervansaraylarının en tanınmış olanı aşağıdakilerden hangisidir?

100 / 184

Büyük Selçuklu mimarisinde önceki araştırmaları birleştiren ve ileriki gelişmelere örnek olan cami aşağıdakilerden hangisidir?

101 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Büyük Selçukluların Türk-İslam mimarisine kazandırdığı nitelikleri bünyesinde toplayan İran'ın en önemli camilerinden biridir?

102 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Artuklu mimarisine ait eserlerden biri değildir?

103 / 184

İslâm mimarisinin Kuzey Afrika ve İspanya’yı etkileyen en önemli mimari eseri aşağıdakilerden hangisidir? (Aşağıdakilerden hangisi sadece Kuzey Afrika İslâm mimarisini değil, Avrupa ve Akdeniz mimarisini de etkileyen Batı İslâm sanatının en önemli ürünlerinden biridir?)

104 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Karahanlı dönemi eserlerinden biri değildir?

105 / 184

Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu camilerinde sıklıkla tercih edilen plan tipi aşağıdakilerden hangisidir?

106 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Selçuklu mimarisinin İran'daki en önemli yapılarından biridir?

107 / 184

İlk bağımsız Müslüman Türk devletini kuran Tolunoğulları’nın eserler verdiği bölge aşağıdakilerden hangisidir?

108 / 184

Türk-İslâm mimarisinin Asya’daki ilk merkezi planlı cami denemesi aşağıdakilerden hangisidir?

109 / 184

Konya’daki tek kubbeli Selçuklu mescidlerinin hazırlık mekânlarının hangi özelliklerinden ağırlıklı olarak söz edebiliriz?

110 / 184

Osmanlı eğitim ve öğretiminde hadis okutulan müessese aşağıdakilerden hangisidir?

111 / 184

Aşağıdakilerden hangisi XIX.yy.dan sonra Hassa Mimarlar Ocağına isim olmuştur?

112 / 184

Osmanlı mimarisinin klasik cami tipinin kurallarının belirlendiği cami aşağıdakilerden hangisidir?

113 / 184

Osmanlı mimarisinde en büyük eserler hangi dönemde görülür ?

114 / 184

Üstü açık, daha çok bir çeşme başında, yolcuların gelip geçerken namaz kılmaları için ayrılan yüksekçe bir yer olan ibadethane aşağıdakilerden hangisidir?

115 / 184

Osmanlı şehirlerinde şehrin alışveriş merkezini teşkil eden yapılardan biri olan, kıymetli malların saklandığı ve satıldığı kârgir muhkem yapılara ne ad verilir?

116 / 184

Osmanlı mimarisinde şehir külliyelerinin dışındakilere ne ad verilir?

117 / 184

Osmanlı mimarisinde misâfirhânelere ne ad verilir?

118 / 184

Aşağıdakilerden hangisi külliyelerdeki misafir ağırlama yeridir?

119 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı mimarlık teşkilâtında bulunan en yüksek makamdır?
2 ŞIK SEÇ

120 / 184

Osmanlı şehirlerinde ve kasabalarında merkezinde cami olan yapılar topluluğuna ne ad verilir?

121 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı mimari tarihi içinde Bursa ve Edirne dönemidir?

122 / 184

Külliyelerde misafirhane olan yapı aşağıdakilerden hangisidir?

123 / 184

Osmanlı çarşılarında kıymetli eşyaların alınıp satıldığı yere ne ad verilir?

124 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı eğitim sisteminde tıp eğitimi vermiştir?

125 / 184

Yakup Şah b. Sultan Şah, aşağıdaki eserlerden hangisinin mimarıdır?

126 / 184

Osmanlı eğitim sisteminde ilkokul seviyesindeki eğitim kurumu aşağıdakilerden hangisidir?

127 / 184

Türk-İslam mimarisinde kullanılan, pişmiş killi topraktan yapılmış levha halindeki sırlı duvar kaplama malzemelerine ne ad verilir?

128 / 184

Aşağıdakilerden hangisi “çini” teriminin karşılığıdır?

129 / 184

İstanbul Sultanahmet Câmi'nin mimarı aşağıdakilerden hangisidir?

130 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı mimarisinin klasik döneme ait özelliklerinden biri değildir?

131 / 184

Ulucami tipinin genel karakteri aşağıdakilerden hangisidir?

132 / 184

I. Araziyi kullanmak
II. Sadelik
III. Anıtsal ve çok süslemeli taç kapı
IV. Işık ve renk
V. Proporsiyon-tenasüp
VI. Mukarnas ve silmeler
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Osmanlı Klasik Dönem Mimarisi’nin özellikleri arasında yer almaz?

133 / 184

Osmanlı şehirlerinin merkezinde esas olarak hangi tesis vardır?

134 / 184

Osmanlı mimarisinde barok döneminin en önemli eseri aşağıdakilerden hangisidir?

135 / 184

Osmanlı mimarisinde ulucami tipi daha çok hangi dönemde görülür?

136 / 184

Aşağıdaki özelliklerden hangisi Osmanlı mimarisinin özellikleri arasına girebilir?

137 / 184

Aşağıdakilerden hangisi şehirlerarasındaki külliyelere verilen addır?

138 / 184

Kırlarda, yollarda, üstü ve yanları açık olan namaz kılma yerlerine ne ad verilir?

139 / 184

Aşağıdakilerden hangisi mala ile yapılan işlere verilen addır?

140 / 184

Osmanlı mimarlarının yaptığı plan veya krokilere ne ad verilir?

141 / 184

Osmanlı inşaat işlerinin yürütüldüğü kuruluş aşağıdakilerden hangisidir?

142 / 184

Osmanlı mimari ekolünde, merkezinde cami olan birbirine bağlı yapılar topluluğuna ne ad verilir? (Osmanlı mimari ekolü içinde merkezinde cami olan kuruluşa ne ad verilir?)

143 / 184

Osmanlı mimarlığında şehir külliyelerinin merkezinde bulunan yapı aşağıdakilerden hangisidir?

144 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı mimarisinin klasik dönemi özelliklerinin belirleyicisidir?

145 / 184

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı mimarisinde yapılan krokilere verilen addır?

146 / 184

Osmanlı mimarisinde sıva üzerine boya ile yapılan süslemelere ne ad verilir?

147 / 184

Osmanlı mimarisinde büyük külliyeler hangi dönemde görülmektedir?

148 / 184

Aşağıdaki isimlerden hangisi Aklam-ı Sitte’nin kesin klasik ölçülerini ortaya koymuştur? (Aklam-ı Sitteyi kesin klasik ölçüleriyle belirleyen hattat aşağıdaki isimlerden hangisidir?)

149 / 184

Osmanlı saray teşkilatına bağlı Nakkaşhâne-i Rûm ve Nakkaşhâne-i Acem adlı iki atölye kurarak başına Baba Nakkaş’ı getiren Osmanlı sultanı aşağıdakilerden hangisidir?

150 / 184

Osmanlı hat ekolünün kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?

151 / 184

Geometrik prensiplere dayanan ölçülü yazma sistemini geliştiren hattat aşağıdakilerden hangisidir?

152 / 184

Batılı araştırmacılara göre, İslâm yazılarının oluşum sürecinde Cahiliye devri Arap yazısı, aşağıdaki yazı sistemlerinin hangisinin devamıdır?

153 / 184

Osmanlılar’da mimari ve levhalarda celî şekli en çok kullanılan yazı türü hangisidir?

154 / 184

------- hat sanatında sultanlara ait belgelerin yazıldığı hat çeşidine verilen addır.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?

155 / 184

Aşağıdakilerden hangisi aklâm-ı sitte yazılarından biri değildir?

(2 ŞIK SEÇ)

156 / 184

İslâm yazılarında ilk büyük ıslahatı yaparak dört çeşit yazıyı ortaya koyan hattat aşağıdakilerden hangisidir?

157 / 184

Aşağıdaki isimlerden hangisi Aklam-ı Sitte’den değildir?

158 / 184

Osmanlı Türk ta‘lik ekolünün kurucusu aşağıdaki isimlerden hangisidir?

159 / 184

İslam’ın doğuşunda kullanılan yazı aşağıdakilerden hangisidir?

160 / 184

Osmanlı kültüründe ortaya çıkan ve günlük hayatta en çok kullanılan yazı aşağıdakilerden hangisidir?

161 / 184

İstanbul Süleymaniye ve Edirne Selimiye camilerinin celi sülüs kitabe yazılarının hattatı aşağıdakilerden hangisidir?

162 / 184

Osmanlılarda XIX. yüzyılın başlarında geliştirilmiş, divanî karakterde olup daha çok günlük hayatta kullanılan yazı aşağıdakilerden hangisidir?

163 / 184

Aşağıdakilerden hangisi İslam medeniyetinde güzel yazı yazma sanatı anlamındadır?

164 / 184

Topkapı Sarayı "Bâb-ı Hümâyun" üzerinde yer alan müsenna celî sülüs yazının sanatkârı aşağıdakilerden hangisidir?

165 / 184

Aşağıdakilerden hangisi kûfi yazısının üsluplarından biri değildir?

166 / 184

Aşağıdaki isimlerden hangisi ilk celi hat sanatkârıdır?

167 / 184

Hz. Muhammed’in (s.a.s) Medine halkına yazı yazmayı öğretmekle görevlendirdiği sahâbî aşağıdakilerden hangisidir? Hz. Muhammed tarafından Medine halkına okuma-yazma, yazı öğretmekle görevlendirilen sahabe aşağıdakilerden hangisidir?

168 / 184

İslâm yazılarını güzel yazma ve öğretme hünerine sahip olan sanatkâra ne ad verilir?

169 / 184

Mevzun ve aslî hatların hangi yazı tarzından geliştiği kabul edilmektedir?

170 / 184

Aşağıdakilerden hangisi aklâm-ı sitte yazılarından biri değildir?

171 / 184

Arap yazısındaki harflerin kimliğini farklılaştıran nokta ve kısa sesleri gösteren işaretlerin konmasında ilk ciddi çalışmayı aşağıdakilerden hangisi yapmıştır?

172 / 184

Hz. Osman zamanında çoğaltılan mushafların hattı, aşağıdaki hat gruplarından hangisidir?

173 / 184

Kanuni Sultan Süleyman devrinde hattın güneşi olarak tanınan ünlü hattat aşağıdakilerden hangisidir?

174 / 184

Yazı ile çiçek, hayvan, insan ve eşya şeklinde yapılmış kompozisyonlara ne ad verilir?

175 / 184

Hat sanatında birbirini takip eden ve aklâm-ı sittenin doğmasında ve gelişmesinde rol oynayan üç üstad aşağıdakilerden hangisinde tam ve doğru olarak verilmiştir?

176 / 184

İmad ta’lik üslubunun İstanbul’da tanınması ve yayılmasında öncülük eden hattat aşağıdakilerden hangisidir?

177 / 184

Kanuni Sultan Süleyman devrinde hattın güneşi olarak tanınan ünlü hattat aşağıdakilerden hangisidir?

178 / 184

Osmanlı talik ekolünün kurucusu aşağıdakilerden hangisidir? (Osmanlı Türk ta'lik ekolunun kurucusu aşağıdaki isimlerden hangisidir?)

179 / 184

Aklâm-ı sitte içinde gelişmesini ilk olarak tamamlayan divanlarda kullanılan yazılar aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?

180 / 184

Erken dönemde hicri IV. yüzyıla kadar mushaf yazımında kullanılan yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?

181 / 184

İslam yazılarından simetrik veya aynalı yazı olarak vasıflandırılan yazı aşağıdakilerden hangisidir?

182 / 184

Hz. Ebu Bekir zamanında cem edilen Mushaf-ı Şerifin hattatı aşağıdaki isimlerden hangisidir?

183 / 184

Genellikle Osmanlı ilmiye sınıfı ve meşihat dairesinin resmi yazısı olarak kullanılan yazı üslubuna ne ad verilir?

184 / 184

Emeviler döneminde yetişen ve dört çeşit yazı geliştiren ilk büyük yazı ıslahatçısı aşağıdakilerden hangisidir?

Puanınız

0%

Ne düşünüyorsunuz?

Allah razı olsun!

Maggog Soru Bankası (Ünite 6 ~10)

FİNAL SORU BANKASI: İslam Sanatları Tarihi Sınavı

ÇOK SEÇENEKLİ CEVAPLARIMIZ OLABİLİR!

Çok şıklı tercih yapmanız gerekebilir. Hazırsak başlayalım.

Bismillahirrahmanirrahim

1 / 161

Surnâme türündeki resimli yazmalar Osmanlı döneminde ilk kez hangi padişah devrinde hazırlanmıştır?

2 / 161

Osmanlı padişahlarının dönemlerini konu alan manzum biçimde yazılmış minyatürlü el yazmalarının türüne ne ad verilmektedir?

3 / 161

Sultan II. Bayezid döneminde (1481- 1512) resimlendirilen edebî konulu eserlerde, genellikle XV. yüzyıl Türkmen minyatür üslûbunun yanı sıra Batı-hıristiyan sanatının da etkileri görülür.
Aşağıdakilerin hangisi yukarıdaki paragrafta bahsedilen etkilerin görüldüğü minyatürlerin yer aldığı eserlerden biridir?

4 / 161

Aşağıdakilerden hangisi savaşları konu alan gazavatnâme türünde hazırlanmış minyatürlü eserlerden biri değildir?

5 / 161

Selçuklu Türkleri’nin İran’dan Ön Asya, Mezopotamya, Suriye ve Anadolu’ya yayılmalarıyla oluşan ilk Türk-İslâm minyatür üslûbu aşağıdakilerden hangisidir?

6 / 161

Sultan III. Ahmed’in oğullarının sünnet düğünü şenliklerini konu alan ‘Surnâme-i Vehbî` adlı eserin minyatürlerini yapan nakkaş kimdir?

7 / 161

İslâm dünyasında sistemli el yazması üretimi hangi dönemde başlamıştır?

8 / 161

Osmanlı serdarlarının fetihlerini konu alan minyatürlü el yazmalarına ne ad verilir?

9 / 161

El yazması kitapların metinlerini açıklamak amacıyla yapılmış resimlere ne ad verilir?

10 / 161

Aşağıdakilerden hangisi Safevî döneminin bilinen ünlü minyatür sanatkârlarından biri değildir?

11 / 161

Selçuklu Türkleri’nin İran’dan Ön Asya, Mezopotamya, Suriye ve Anadolu’ya yayılmalarıyla oluşan ilk Türk-İslâm minyatür üslûbu nasıl adlandırılmaktadır?

12 / 161

İslam dünyasında sistemli elyazması üretiminin başladığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?

13 / 161

Aşağıdaki minyatür ekollerinden hangisi Türkmen ve Herat üslûbunun etkisiyle oluşmuştur?

14 / 161

Klasik Osmanlı minyatür üslubunun çözülüşü aşağıdaki padişahlardan hangisinin döneminde başlamıştır?

15 / 161

Osmanlı (Kanuni) döneminde minyatür sanatına özgün üslûbuyla katkıda bulunan, kaleme aldığı tarihî konulu eserleri, figürsüz manzaralar ve topoğrafik kent görünümleriyle resimlendiren nakkaş aşağıdakilerden hangisidir?

16 / 161

Aşağıdakilerden hangisi XVI. yüzyılın ikinci yarısında oluşan klasik Osmanlı minyatür üslûbunun yaratıcısı kabul edilmektedir?

17 / 161

“Varka ve Gülşah” adlı mesnevide yer alan minyatürler hangi dönemde hazırlanmıştır?

18 / 161

Türk-İslâm minyatür üslubunu ilk kez aşağıdakilerden hangisi oluşturmuştur?

19 / 161

Şah I. Tahmasb’ın saltanatı yıllarında, Tebriz saray atölyesi en faal ve en değerli eserleri verdiği sürece, aşağıdakilerden hangisinin yönetiminde girmiştir?

20 / 161

Klasik Osmanlı minyatür üslûbu ne zaman ortaya çıkmıştır?

21 / 161

Aşağıdakilerden hangisi Nakkaş Osman ve ekibi tarafından hazırlanmış minyatürlü bir yazma değildir?

22 / 161

Osmanlı minyatür sanatına yön veren en ünlü nakkaş kimdir?

23 / 161

İslâm dünyasında sistemli el yazması üretiminin ne zaman başladığı bilinmektedir?

24 / 161

Kanûnî dönemine özgün üslûbuyla katkıda bulunan ve Mecmûa-ı Menâzil adlı eserindeki İstanbul tasvirinde oluşturduğu özgün topoğrafik resim dilini temsil eden nakkaş aşağıdakilerden hangisidir?

25 / 161

El yazması kitapların metinlerini bezemek ve açıklamak amacıyla yapılmış küçük boyutlu renkli resimlere ne ad verilir?

26 / 161

Sünnet düğünü şenliklerinin anlatıldığı surnâme türündeki resimli yazmalar, Osmanlı döneminde ilk kez hangi padişah devrinde hazırlanmıştır?

27 / 161

Aşağıdakilerden hangisi Timurlu döneminde minyatür sanatını ve sanatkârları destekleyen ve onları himaye edenlerden biri değildir? (Hangisi minyatür sanatını ve sanatkârlarını desteklememiştir?)

28 / 161

Aşağıdaki eserlerden hangisi Nakkaş Osman’ın baş usta olarak görev yaptığı eserlerden biri değildir?

29 / 161

Aşağıdaki eserlerden hangisi “Osmanlı eyalet üslubu” ile resimlendirilmiştir?

30 / 161

Aşağıdakilerden hangisi şemse kalıbı yapımında kullanılırdı?

31 / 161

Hafif ebru, aşağıdakilerden hangisi için kullanılır?

32 / 161

Aşağıdakilerden hangisi kitap kabının kısımlarından değildir?

33 / 161

Kıymetli taşlarla hazırlanan kaba ne ad verilir?

34 / 161

Aşağıdakilerden hangisi şîrâze örme çeşidi değildir?

35 / 161

Aşağıdakilerden hangisi ebrunun asıl adı olan ebrî’nin anlamıdır?

36 / 161

Eski yazma kitaplarda kağıttaki yazı sahasının ayrı, etrafının ayrı renge boyanması ile elde edilen kağıtlara aşağıdaki isimlerden hangisi verilir?